Actualitate

Analfabetismul funcțional, o problemă socială. Ce spune ministrul Educației despre rezultatele evaluării naționale

Rezultatele evaluării naționale sunt cele mai slabe din ultimii 4 ani. A recunoscut-o chiar ministrul Educației, Ligia Deca. Totuși, notele obținute de elevi la examen au fost mai bune decât cele de la simularea din primăvară.

„Din punctul de vedere al statisticilor naționale, la limba română 77, 6% dintre candidații prezenți au obținut note peste 5 față de 73,93% la simulare. Procentul este, așadar, în creștere. La matematică, 68,7% dintre candidații prezenți au obținut note peste 5 față de 42, 37% la simulare. Avem, așadar, o creștere de peste 26%. Între copiii care au obținut medii între 5 și 10, cel mai mare procent se situează în intervalul de medii 7-8,99”, a declarat ministrul liberal al Educației, Ligia Deca.

O problemă reală, semnalată inclusiv de unii profesori corectori, este însă aceea că mulți elevi nu ar fi înțeles cerințele. Studiile recente arată că 4 din 10 elevi nu înțeleg semnificația unui text și nu pot extrage ideile principale. Este vorba despre analfabetismul funcțional, iar ministrul spune că e o problemă în primul rînd socială.

„Chestiunea analfabetismului funcţional ţine de mulţi factori, unii dintre ei ţin de zona educaţională, dar mulţi ţin de discrepanţele sociale pe care le avem în societate. Există în Legea învăţământului preuniversitar o întreagă secţiune care vorbeşte despre măsuri pentru combaterea analfabetismului funcţional, există de asemenea un program naţional de reducere a abandonului şcolar unde foarte multe măsuri ţintesc şi combaterea analfabetismului funcţional. În esenţă, avem nevoie ca înţelegerea textului să fie o chestiune care nu priveşte doar profesorii de limba română, să fie o chestiune pe care o formăm şi o exersăm la nivelul tuturor disciplinelor şi în acest sens ne propunem ca în noile programe de formare iniţială a cadrelor didactice şi în formarea continuă să insistăm vizavi de responsabilitatea întregii comunităţi şcolare pentru asigurarea unui nivel decent de competenţe, atât din punct de vedere al literaţiei cât şi din punct de vedere al literaţiei ştiinţifice, matematice şamd”, a mai spus Ligia Deca.

De altfel, încă de anul trecut ministrul a anunțat planul pentru combaterea analfabetismului funcțional, în contextul în care elevii români au obținut rezultate foarte slabe la testele PISA, clasând România pe penultimul loc în Europa. Detalii despre acest subiect găsiți AICI.

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian