Actualitate

Elevii români, penultimii din UE la testele PISA. Ce spune ministrul Educației despre rezultate

Au fost făcute publice rezultatele la teste PISA, pe care de 20 de ani le susțin și elevii din România. Iar rezultatele nu sunt deloc bune: punctajul obținut de elevii români plasează țara noastră pe penultimul loc în Uniunea Europeană, în coada clasamentului fiind Bulgaria.

Lectură, matematică și științe sunt cele 3 arii de testare, iar nivelul elevilor români este unul slab. De pildă, rezultatele arată că cei mai mulți dintre copiii testați nu sunt capabili să înțeleagă un text, ceea ce echivalează cu analfabetismul funcțional.

Rezultatele sunt comparabile cu cele obținute în anul 2018. Ministrul Educației, Ligia Deca, spune, că de fapt, punctajul arată altceva:

“Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor. Asta după doi ani de pandemie, doi ani marcaţi de pauze în procesul educaţional clasic. Aceasta demonstrează că avem un sistem de educaţie rezilient şi că ţara noastră a reuşit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei. Meritul principal pentru aceasta le revine profesorilor, elevilor şi părinţilor care în acea perioadă au depus toate eforturile necesare pentru ca elevii să-şi continue învăţarea”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca.

Ea mai spune că noile legi ale educației vor avea impactul așteptat, astfel încât numărul elevilor cu performanțe ridicate să crească:

“Am făcut deja primii paşi, prin măsurile prevăzute în noua lege a învăţământului preuniversitar: vom evalua nivelul de alfabetizare funcţională al elevilor, vom forma cadre didactice şi vom pune la dispoziţia elevilor resurse de învăţare relevante pentru îmbunătăţirea competenţelor-cheie. Prin măsurile integrate prevăzute în legea învăţământului preuniversitar: burse şcolare axate pe susţinerea performanţei şi a consecvenţei în învăţare, indiferent de mediul socio-economic, curriculum centrat pe formarea competenţelor, predare adaptată şi diferenţiată, programul ‘Învăţare remedială’, susţinerea financiară a profesorilor conform rolului lor esenţial, costul standard adecvat specificului şcolilor şi desegregarea sistemului educaţional putem susţine fiecare elev să-şi atingă potenţialul”, a mai spus Deca.

Totodată, ministrul a anunțat și implementarea unui proiect pentru alfabetizare funcțională, care va fi lansat cât de curând.

“Peste 29.000 de profesori vor fi formaţi în vederea creşterii nivelului de alfabetizare funcţională a elevilor şi peste 58.000 de elevi vor beneficia de resurse de predare-învăţare relevante pentru creşterea nivelului propriu de alfabetizare funcţională. Punerea în practică a acestor măsuri va fi finanţată cu aproximativ 25 de milioane de euro, din fonduri europene, printr-un proiect dedicat, care va fi lansat în următoarele luni”, a mai spus ministrul Ligia Deca.