Actualitate

Chinul unei mame cu un băiat cu nevoi speciale, după închiderea Centrului de Educație Incluzivă! ”Acești copii au suferit o traumă mult mai severă decât boala pe care o au!”

Autoritățile ridică din umeri, copiii suferă. ”Să ții un copil cu nevoi speciale în fața unui calculator este mult mai toxic, mult mai nociv pentru boala lor decât orice alt medicament!” Este strigătul de ajutor al unei mame care de un an de zile, de când a fost închis Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Buzău, privește neputincioasă cum băiatul său, alături de alți 200 de copii cu nevoi speciale, diagnosticați cu afecțiuni precum sindrom Down sau autism, sunt ”condamnați” la izolare.

Roberto are 15 ani și este un copil cu nevoi speciale. Are un deficit de atenție major, dar, în ciuda bolii băiatul are aceleași dorințe ca orice copil: să primească atenție, să socializeze cu alți copii de vârsta lui, să primească iubire.  Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă era locul unde Roberto și alți copilași ca el aveau universul lor și era locul în care puteau învăța și urma terapii care îi ajutau să îndure mai ușor boala. De un an de zile însă, această lume a lor le-a fost restricționată. Centrul Școlar a fost închis pentru modernizare, iar copiii trecuți în online. Cumplit, spune Livia Bănică, mama lui Roberto, pentru că toată această perioadă i-a adus lui Roberto, dar și altor copilași, un regres total.

„De un an de zile suferim cu un regres total. Atât copilașii noștri cât și noi ca părinți. Să ții un copil cu nevoi speciale și cu traume psihice severe în fața laptop-ului este aproape imposibil. Este mult mai toxic, mult mai nociv pentru boala lor decât orice alt medicament. Eu vorbesc despre băiatul meu. Faptul că l-am ținut atâta timp în fața calculatorului… au fost momente când Roberto accepta, pentru că era ceva nou, însă accepta pentru maxim 10 minute, după care începea să se agite. Legătura între el și profesorul din fața ecranului nu se poate realiza. Nu poate să rămână un copil cu astfel de traume conectat în fața calculatorului pentru a face lecții. El este un copil cu deficit de atenție major”, spune mama lui Roberto.

În plus, faptul că nu s-a mai putut întâlni, față în față, cu colegii săi, cu profesorii, pentru Roberto a însemnat o condamnare la izolare. O situație prin care trec toți cei peste 200 de copii care obișnuiau să meargă la unitatea de învățământ închisă din 2020.

”Nu poți să condamni un astfel de copil la izolare totală, pentru că acești copii, pe lângă faptul că era singurul lor mod de a-și dezvolta abilități și un echilibru emoțional și achiziții. Acești copii au suferit o traumă mult mai severă decât boala pe care o au, adică o boală în plus. Din păcate nimeni nu ne ajută, nimeni nu ne înțelege”, a spus Livia Bănică.

Iar durerea femeii nu se oprește aici. Nu poate să înțeleagă de ce, pe durata lucrărilor de modernizare la centrul școlar, nu s-a putut găsi un alt spațiu în care și acești copilași, greu încercați de soartă, să-și poată continua activitățile, măcar prin rotație.

„Dragilor, ați luat această decizie, mulțumim din suflet că v-ați gândit să faceți o școală nouă, frumoasă, care să poată să-i atragă mai mult pe copiii noștri, să poată să-i ajutați psihic să accepte acea instituție, personalul care lucrează acolo, însă eu cred că era mult mai firesc să asigurați un alt spațiu, nu să ne întrerupeți efectiv cursul vieții. I-au blocat efectiv, erau atâtea spații în orașul acesta. Domnii de la Consiliul Județean, de la conducere, spun că nu se putea acest lucru, pentru că în orice altă clădire, dacă ar fi fost luată în calcul, și acolo s-ar fi investit bani. Păi de când tot vă puneți în minte să faceți lucrurile acestea, nu puteați să asigurați 2-3 clase de învățământ și măcar făceam prin rotație. Din 2 în 2 săptămâni scoteam copilașii din casă, câte 2-3 clase și îi implicam și pe ei în activități. Nu neapărat învățământ, matematică, română sau mai știu eu ce făceau, dar sunt atâtea terapii în care puteau fi incluși copilașii noștri. Scoși din casă pentru a socializa cu profesorul, cu ceilalți colegi, pentru că ei au nevoie de așa ceva”, a spus Livia Bănică.

Ce spun autoritățile, la rândul lor, despre închiderea unității de învățământ citiți aici, într-un articol publicat în urmă cu câteva zile de sanasanew.ro.

Proiectul de reabilitare al Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă prevede lucrări de anvelopare a clădirii, de modernizare a instalațiilor electrice și sanitare dar și montarea unor panouri solare. De asemenea, în cadrul proiectului a fost schimbat întregul acoperiș și s-au refăcut sistemele de alimentare cu apă astfel încât tot spațiul să poată corespunde tuturor normelor de siguranță la incendiu.

Lucrarea a început pe 7 decembrie 2020 și trebuia terminată la finalul lui septembrie, 30 septembrie 2021, însă a fost prelungit termenul până în martie 2022.

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian