DN2E85 a mai luat o viață, zilele acestea. Un tânăr militar din Vrancea și-a pierdut viața în condițiile în care a condus mii de kilometri, iar când mai avea doar câțiva kilometri până acasă a ațipit la volan și a provocat o tragedie. A ajuns pe contrasens, a intrat într-o altă mașină, impact în urma căruia cei doi șoferi au murit, iar soția militarului și cei 2 copii ai lor au ajuns în stare foarte gravă la spital.
Accidentul produs pe DN2E85, în weekend, readuce în prim plan o problemă întâlnită, din păcate, deseori și care stă la baza multor tragedii: șofatul ore întregi fără pauză. Într-o intervenție în direct, la Focus Tv, specialistul în conducere defensivă, Titi Aur, a vorbit despre ce înseamnă pentru organism să conduci sute de kilometri fără oprire și de ce mulți șoferi provoacă accidente chiar în momentul în care se apropie de destinație.
“Când ajungi aproape de destinație, organismul, creierul în mod special, se deconectează, consideră că gata, a trecut, a ajuns și ultimii kilometri, ultima zonă este cea mai periculoasă. Foarte multe accidente se întâmplă în ultimii kilometri de lângă casă, când ajungi aproape de destinație. Eu nu acuz decât lipsa de conștientizare, lipsă de sistem de pregătire cu adevărat pentru șoferi. Eu cred că ar fi timpul să se facă ceva în această zonă, conștientizare, aducere din când în când aminte- vezi că ți se poate întâmpla. Așa cum se face protecția muncii în toate meseriile, ar trebui să se facă și în cea mai periculoasă meserie de pe glob-șofatul, care aduce cele mai multe victime și este singura meserie în care nimeni nu te trage de mână să spună periodic vezi că ți se poate întâmpla.”
Când trebuie să iei o pauză de la condus
Titi Aur a prezentat regulile de bază pentru șoferii care au de condus pe distanțe considerabile, reguli care, respectate întocmai, pot evita tragedii. Cel mai important, spune specialistul în conducere defensivă, este ca șoferul să ia pauză la câteva ore, pentru a se putea odihni. Iar dacă este vorba despre condus pe timpul nopții, pauzele trebuie să fie și mai dese.
“În primul rând, plecăm de la programarea timpului de deplasare, trebuie să faci o programare corectă și să nu crezi că vei recupera sau că vei ajunge mai repede decât se poate, mai bine să ai mereu un plus de timp, ca să nu fi obligat să forțezi. Apoi, la 2-3 ore, dar maxim la 4 ore, trebuie să faci o pauză de cel puțin un sfert de oră și după încă alte 4 ore faci o pauză mare, sau cât mai mare, nu trebuie să treci sub nicio formă de 10 ore de condus pe zi. Dacă este vorba de un condus în condiții de zăpadă, ceață, de noapte, condiții dificile, să nu treci niciodată de 8 ore de condus, dar cu pauză la mijloc. După ce ai trecut de cele 8 -10 ore, capacitatea organismului scade, scad cele două lucruri pe care trebuie să le ai: în primul rând atenție distributivă și pe urmă reflexul. După cele maximum 10 ore, și atenția distributivă și reflexul scad și, atunci, bineînțeles că pericolul de accident apare și ajungi la extrem să adormi la volan. Acea fracțiune de secundă de pierdut practic imaginea este, de multe ori, fatală.”
Adaugă comentarii