Actualitate SĂNĂTATE

Sfatul specialistului. Cum să ne menținem sănătoși pe timpul sezonului rece. Ce NU trebuie să lipsească din alimentația noastră

Odată cu venirea frigului, crește și riscul apariției virozelor. Oscilațiile mari de temperatură dintre dimineață și miezul zilei ori diferențele în grade de la o zi la alta pot genera dezechilibre în organism, pot duce la scăderea imunității, care implicit înseamnă risc mai mare de îmbolnăvire. Pentru că urmează o iarnă lungă, medicii specialiști vin cu o serie de recomandări pentru a ne menține sănătoși.

În primul rând, trebuie să avem în vedere faptul că, pe lângă alimentație, odihna este esențială pentru menținerea unui organism sănătos. De asemenea, trebuie să evităm sedentarismul. Asta înseamnă că, în orice moment în care putem, este bine să facem puțină mișcare.

„În perioada aceasta este foarte important să ne odihnim suficient, dar și să facem suficientă mișcare, adică să evităm pe cât posibil sedentarismul, mai ales că zilele sunt mai scurte iar nopțile mai lungi. Să găsim întotdeauna timp și ocazie să facem mișcare. Suntem norocoși că încă avem la îndemână alimente de sezon, care sunt foarte bogate în vitamine și minerale. Trebuie să creștem imunitatea organismului, să-l pregătim pentru perioada aceasta de 3-4 luni mai reci, până vine primăvara,” ne-a declarat medic primar Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, Ecaterina Zoican.

Este bine ca în această perioadă, să consumăm alimente bogate în vitamine și minerale, precum și în antioxidanți. Cu toate acestea, nu trebuie să avem grijă doar la alimentația în sine, ci și la sistemul digestiv. Pentru acesta se recomandă consumarea alimentelor cu probiotice, printre care se află și iaurtul.

„Aș începe cu dovleacul, care, atunci când este consumat, are un ușor efect sedativ și reconfortant, precum și multe vitamine, mai ales din grupa B, dar și minerale. Citricele, iarăși, pe lângă vitamina C, au și alte substanțe antioxidante. Ardeiul gras este chiar mai bogat în vitamina C față de citrice. Ne va crește imunitatea de asemenea și usturoiul, dar care nu trebuie consumat în cantități mari, mai ales de către persoanele care au probleme cu stomacul. Usturoiul este un aliment cu efect antibacterian, precum și scorțișoara. Pentru un plus de imunitate putem consuma un preparat din miere cu cătină albă. Cătina albă este cunoscut că are toate vitaminele și mineralele necesare.

Este bine să avem grijă și de sistemul nostru digestiv, pentru că la nivelul intestinului avem bacterii speciale care pot să ne ajute în creșterea imunității. În aceste situații, este recomandat să consumăm alimente cu probiotice.”