Actualitate

Directorul Colegiului Hasdeu, despre testarea copiilor în clase: ”Mai multe creiere pot să judece mai amplu și pot găsi soluții. Mi-aș dori mai multă elasticitate iar școlile să poată decide cum își testează elevii”. Și părinții au variante demne de luat în calcul

În așteptarea testelor de salivă cu care să fie verificați elevii în clase, autoritățile și conducerile școlilor gândesc tot felul de scenarii pentru a putea pune în practică marea testare. 

Sunt aproape două săptămâni de când elevii au revenit în bănci, acolo unde  rata de vaccinare a profesorilor depășește 60 la sută. Deși testele erau așteptate zilele acestea, ele întârzie să apară. Nu avem teste, dar nu avem nici reguli după care să fie făcută testarea atunci când kit-urile vor ajunge în teritoriu. Singurul lucru cert este că testele ar trebui să fie făcute de două ori pe săptămână, luni și joi, iar cadrele didactice ar putea fi cele care să-i supravegheze pe elevi.

În lipsa altor directive, conducerile școlilor din Buzău se gândesc cum vor pune în practică aceste testări. De pildă, la Colegiul Hasdeu sunt circa 1265 de copii care învață în două schimburi. Directorul școlii, Virginia Mândruță Tănăsescu spune că a gândit un plan de lucru pentru a testa copiii, însă în nici un caz nu se vor putea testa atâtea clase de două ori pe săptămână. De aceea, o variantă care ar trebui luată în calcul ar fi testarea copiilor acasă de către părinți. Mai mult decât atât, Tănăsescu spune că cel mai bine ar fi ca școlile să poată avea libertatea de a alege cum să facă testarea copiilor, nu să fie un lucru impus:

Virginia Mandruta Tanasescu

„Mai multe creiere pot să judece mai amplu o anumită situație și pot să găsească o situație adecvată. Eu, de pildă, mă gândisem că n-aș putea să testez pe toată lumea într-o singură zi și aș fi vrut să fac o repartizare a claselor pe zilele săptămânii. Mă gândesc că pot testa 5 clase luni, 5 clase marți și tot așa. Aceste clase aș putea să nu le testez pe toate la prima oră, ci și la a doua sau a treia oră. În acest context aș putea, la limită, să rezolv toată povestea aceasta, cu contribuția unei asistente medicale, pe care o avem pe fiecare schimb. A face toată testarea școlii la prima oră, asta înseamnă ca sistematic ora de luni și ora de joi, cealaltă zi stabilită, să fie compromisă. Și chiar așa eșalonat, cum îmi propusesem eu, n-aș reuși să le fac de 2 ori pe săptămână. Mi-aș dori mai multă elasticitate, pentru că fiecare școală are particularitățile ei și ar putea să-și găsească soluțiile care i se potrivesc cel mai bine. Și mie mi se pare că testarea acasă ar fi o idee bună.” a declarat la Focus Tv, directorul Colegiului Național „B.P. Hasdeu”, Virginia Mândruță Tănăsescu.

De asemenea, directorul Colegiului Hasdeu spune că e nevoie ca normele după care se vor face testările să fie cât mai repede comunicate de autoritățile centrale pentru a fi timp ca totul să poată fi pus la punct:

„Ce mi-aș dori este să nu ne trezim că mâine vin testele și noi în seara aceasta primim toată metodologia și tot ceea ce înseamnă modul în care trebuie să le aplicăm. Aș vrea ca aceste directive să vină cu o săptămână măcar înainte de a veni și testele, ca să avem timp să ne familiarizăm cu ele, să instruim oamenii care vor aplica aceste teste, să putem să facem eventual ședință de consiliere și cu părinții, dacă vor trebui să aplice dumnealor testele acasă.”

La rândul lor, reprezentanții părinților elevilor din Buzău au scenarii de lucru care merită să fie luate în calcul pentru bunul mers al testării copiilor în școli, atunci când acțiunea va putea să înceapă.

„Sunt foarte multe cadre medicale ieșite la pensie și care cred că se vor simți în regulă să vină în ajutorul nepoților, în ajutorul copiilor, dacă li se cere ajutorul. Reactivarea, așa cum avem în învățământ cadre didactice ieșite la pensie și care revin unde nu avem cadre active suficiente, tot așa putem apela din această perspectivă. Este imposibil să iei copiii și să-i testezi într-o singură zi. Este bine să apelăm la oameni specializați și pe acele teste făcute de acești oameni specializați, acolo să avem încredere. O altă ideea ar fi să facem testarea prin sondaj. La o clasă, 4-5 copii testați de aceste cadre medicale, iar testarea să se facă în pauze” a declarat reprezentantul părinților din Buzău, Marcel Panait.

Pe de altă parte, profesorii rămân fermi pe poziții și spun că nu sunt de acord să fie implicați în testarea copiilor în clase.

„Se încearcă să se impună ca sarcină de serviciu testarea elevilor cu aceste teste non-invazive pe bază de salivă. Nu știm nimic despre ele. Colegii noștri sunt total în dezacord cu această impunere, mai ales că aceasta vine fără să fim pregătiți. Unii colegi au dorit să ajute, dar marea majoritate nu știe ce trebuie să facă.” a declarat liderul Sindicatului Învățământului Preuniversitar, Ion Dobre

Pe de altă parte, rămâne în picioare ideea lansată de autoritățile din Prefectura Buzău, cu acordul Inspectoratului Școlar, ca la testarea copiilor să participe elevii școlilor postliceale sanitare. Reprezentanții tuturor celor 6 școli cu acest profil din județul Buzău și-au dat acceptul pentru a participa la testarea copiilor, dacă și cadrul legal va permite acest lucru. De altfel, autoritățile de la Casa Albă vor înainta această variantă de lucru la Ministerul Educației și Ministerul Sănătății pentru a fi luată în calcul astfel încât testarea elevilor din școli să aibă efectul scontat, acela de a controla pe cat posibil infectările în rândul colectivităților școlare.

Subiectul și AICI