Actualitate

Se schimbă iar structura anului școlar. “Nu poate fi aceasta reforma”

Planul oficialilor din Educație de a schimba structura anului școlar împarte profesorii și elevii în două categorii. Pe de o parte sunt cei care spun că propunerile sunt doar de formă și nu aduc niciun beneficiu, pe de altă parte, cei care cred că schimbările vor aduce un plus sistemului de învățământ.

Potrivit planului analizat de responsabilii Ministerului Educației, semestrele vor fi înlocuite cu 5 module, tezele susținute de elevi ar putea fi eliminate, fiind înlocuite de evaluări la începutul și la finele anului școlar, în timp ce numărul vacanțelor ar putea crește.

Cum va arăta noua structură a anului școlar:

  • Modulul 1: 5 septembrie – 21 octombrie
  • Vacanța de toamnă pentru toți elevii: 24-30 octombrie
  • Modulul 2: 31 octombrie – 22 decembrie
  • Vacanță: 23 decembrie – 8 ianuarie 2023
  • Modulul 3: Va începe în 9 ianuarie și se va derula până în luna februarie
  • Vacanță – de o săptămână – poate fi acordată în a doua săptămînă, în a treia săptămână sau în a patra săptămână din februarie, la decizia fiecărui inspectorat școlar
  • Modul 4: Începe după vacanța din februarie și se va desfășura până în preajma sărbătorilor de Paște
  • A patra vacanță : 8 aprilie –23 aprilie
  • Modulul 5, ultimul: 24 aprilie – 16 iunie
  • Vacanța de vară – 17 iunie – 4 septembrie

SURSA hotnews.ro

Schimbările anunțate de Ministerul Educației sunt doar de structură, nu vin cu modificări majore, spune Corina Moise,  director Colegiul Tehnic Buzău.

“Din punctul meu de vedere, mi se pare o modificare de structură, nu de fond. Atât timp cât programa școlară, planurile cadru, de învățământ rămân neschimbate, mare parte din sistemul de învățământ nu se schimbă. Structura anului școlar nu este cu mult diferită față de ceea ce am avut, sunt cam aceleași vacanțe, cu excepția celei care este la alegerea IȘJ, iar evaluările noi le facem și în prezent. Se schimbă modul de evaluare care se dorește a fi mult mai unitar, și se încearcă o evaluare standardizată, după modelul american, asupra căruia putem argumenta atât pro, cât și contra. Învățământul românesc are nevoie de stabilitate atât din punct de vedere legislativ, dar mai ales al programelor și al unor astfel de situații, cum ar fi inclusiv structura anului școlar.”

Noul sistem vine și cu dezavantaje, mai spune cadrul didactic.

“Singura diferență față de actualul sistem ar fi lipsa tezelor. Un dezavantaj al unui astfel de sistem ar fi dozajul efortului elevilor pe parcursul anului. În momentul în care știe că i se încheie situația pe un semestru, automat va dori să-și mărească media. Asta nu va mai exista când învățământul va fi structurat pe module și vom avea o singură medie încheiată la finalul anului.”

La rândul său, liderul SÎP Buzău, Ion Dobre, arată că noul sistem, bazat pe 5 module în loc de semestre, nu va avea rezultate semnificative. O reformă reală nu poate fi înfăptuită în lipsa finanțării adecvate, spune Ion Dobre.

“În ultimii ani, toți oficialii din învățământ au încercat reforma în educație, o reformă care a început după revoluție, continuă și nu știm cât de departe va merge. Niciodată nu am reușit să ajungem la capătul unei așa zise reforme. Și de această dată, mă tem că vom avea același eșec și mă bazez pe faptul că suntem din nou subfinanțați cu 2,5%. Cu așa resurse nu poți să facă reformă. Da, vom vorbi de anumite schimbări, nimic esențial, și din nefericire nu vedem și o finalitate. Acesta ar fi mai mult un proiect de cercetare. Când pleci la drum să faci o asemenea reformă, trebuie să ai la bază un studiu. De ce nu am mers pe un model?”

Pe de altă parte, Christiana Catrinoiu, elevă în clasa a XI-a, la Colegiul Hasdeu, este de părere că un lucru bun este acela că schimbările propuse de Ministerul Educației sunt puse în dezbatere din timp, și nu imediat sau chiar în timpul anului școlar în care intră în vigoare. De asemenea, salută inițiativa eliminării tezelor.

Christiana Catrinoiu, elev