Actualitate

DN2 nu va mai fi la fel! Șoseaua, reconfigurată după modelul suedez. Avertismentul Asociației Pro Infrastructură

foto: șosea 2+1 în Suedia

Șoseaua care face legătura dintre Capitală și Moldova, DN2 E85, va fi reconfigurată. DN2 va fi marcat astfel încât să se circule în siguranță, fără riscul producerii unor tragedii. Mai exact, nu vor mai exista două benzi și acostament, (folosit în mod eronat de majoritatea șoferilor ca bandă de circulație), ci șoseaua va fi transformată în drum 2 plus 1 alternativ.

Un proiect de ordin al ministrului Transporturilor ce prevede acest lucru se află încă din august în dezbatere publică. Până acum, toți cei interesați au putut trimite sugestii și propuneri, dezbaterea efectivă fiind programată pe data de 5 septembrie, în sistem hibrid. Practic, toți cei interesați pot lua parte la discuțiile ce vizează șoseaua care străbate și județul Buzău, ședința urmând să aibă loc în format fizic și online. Proiectul poate fi consultat aici.

Până atunci, însă, Asociația Pro Infrastructură trage un semnal de alarmă și anunță că reconfigurarea șoselei fără introducerea obligatorie a unor separatoare de sens nu va avea nici pe departe efectul scontat, acela de a reduce semnificativ numărul tragediilor care sunt înregistrate pe DN2.

În esență, cea mai mare problemă este lipsa obligativității instalării parapetului de separație de sens dublată de obligativitatea creării unui acostament lărgit de 2,5m (!!!) dacă administratorul drumului dorește parapet de separație de sens. Cele două prevederi, prima cel puțin inoportună și a doua inutilă și aberantă, pot omorî definitiv ideea implementării profilului 2+1 alternativ în România. Am explicat pe larg în document de ce parapetul este SINGURUL element constructiv care garantează că sistemul 2+1 alternativ își atinge nivelul maxim de siguranță posibil care, din experiența demonstrată a altor țări fruntașe la capitolul siguranță rutieră, este similar cu al autostrăzilor, având aproximativ de 5 ori mai puține victime decedate pe kilometru parcurs față de drumurile 1+1 cu trafic ridicat”, transmit reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.

Un proiect pilot și-a dovedit eficiența, între Sinești și Movilița, în județul Ialomița. Zona respectivă din DN2, unde drumul e marcat de câțiva ani pe sistemul 2+1 alternativ, s-a dovedit o soluție viabilă. Pe porțiunea respectivă numărul accidentelor grave a fost foarte mic, comparativ cu restul șoselei. Asociația Pro Infrastructură remarcă însă că dacă pe sectorul respectiv ar fi fost și separatoare de sens, situația ar fi fost alta.

”Pe sectorul de test, DN2 Sinești-Movilița, au fost doar două accidente mortale după transformarea în 2+1 alternativ: unul cu pătrundere involuntară pe contrasens și celălalt o manevră de triplare peste linia dublă continuă făcută de un șofer inconștient. Parapetul de separație de sens ar fi atenuat mult gravitatea primului accident, iar pe cel de-al doilea l-ar fi eliminat complet!”, mai transmite Pro Infrastructură.

Cel de-al doilea accident la care face referire Asociația, ce nu ar fi avut loc în condițiile în care ar fi existat separatoare, a avut loc în vara anului trecut. Cinci buzoieni au murit atunci nevinovați în accident. Mașina în care se aflau, care rula regulamentar, a fost lovită frontal de un autoturism condus de un șofer care a făcut o manevră imprudentă. 4 oameni au murit pe loc, iar al cincilea s-a stins la spital. Șansa News a relatat pe larg, la momentul respectiv, despre tragedia produsă în județul Ialomița. Detalii găsiți aici, aici și aici.

Anuntul Buzoian
Anuntul Buzoian